Powercommander

Kan man downloade eller låne et map som passer til sin MC?

Nej det kan man ikke, der kan være sat en anden chip i, være ændret i indsprøjtningen, eller der kan være justeret i den originale ECU. Suzuki kan f.eks. være justeret i den originale indsprøjtning med en Teka eller Yoshimura. Triumph har flere forskellige maps som forhandlere kan sætte i ECUen ved service, disse justeringer kan Powercommanderen ikke se, derfor vil et downloadet eller lånt map aldrig passe 100%. Selv 2 helt ens MC'er uanset mærke, skal ofte stilles 10 til 15 % forskelligt.

 Hvis en MC et givent sted er justeret til f.eks. – 10 % brændstof og man så sætter et map i som også siger – 10 så man har – 20 % brændstof, og det er måske på et sted hvor den skulle have haft + 10 % dette vil give en meget dårligt kørende MC som er i stor fare for at brænde sammen. Her vil nogle ”kloge” folk og værksteder (dem uden rullefelt) sige at en Powercommander ikke virker, ”for motorcyklen kørte jo bedre før”. Selvfølgelig virker den, det kræver bare et custom map, lavet på det rigtige rullefelt, og af den rigtige mand.

Powercommander montering mm.

Powercommanderen kobles blot imellem eksisterende stik, intet skal klippes eller ændres, på nogle MC tager det kun 10 minutter,
f.eks: Suzuki SV og TL, Yamaha R6 og R1, på andre kan det tage op til en time. Man kan altid afmontere den igen, uden problemer og alt er som før.

Powercommanderen opdateres med nyeste software, da der jævnligt kommer nyt. Vi blokerer selvfølgelig pair systemet, enten permanent eller midlertidigt mens vi mapper, da det tilsætter ilt i udstødningen, hvilket vil give forkert aflæsning af air/fuel værdien, især ved delgas.

Vi fjerner også lambda sonden da den ellers vil blive ved med at ændre på blandingen, istedet monteres en eliminator, så motorcyklens computer tror at LMBén stadig er der, men nu styrer Powercommanderen så blandingen, derfor er det vigtigt at den er mappet korrekt.